4. Emphasises the fact that, while universal service is a dynamic concept, the scope of which must be reviewed on a regular basis, universal service obligations need not be extended at present, without prejudice to the possibility for Member States to offer extras by means of state funding; asks for guarantees, with respect to pluralism, diversity and qu
ality regarding the content of digital services, the protection of consumers and minors, public information, advertising and the sale of regulated products, intellectual property rights, etc., as well as g
uaranteed access to ...[+++]broad-band universal service and the prevention of social exclusion; considers that auctions of frequencies could increase the prices charged to consumers, which would be contrary to the Lisbon decisions concerning an information society accessible to all; believes that the new framework must maintain the possibility for Member States to establish schemes to compensate the universal service provider, where such provision constitutes an unfair burden on the operator, and that such schemes must be justified, transparent, and proportionate;
4. betont, daß der Universaldienst ein dynamischer Begriff ist, dessen Spektrum regelmäßig überprüft werden muß, die Universaldienstverpflichtungen zur Zeit jedoch nicht ausgedehnt zu werden brauchen, wobei die Mitgliedstaaten die Möglichkeit haben, staatlich finanzierte zusätzliche Leistungen anzubieten; ersucht um Garantien im Hinblick auf Pluralismus, Vielfalt und Qualität bezüglich des Inhalts digitaler Dienste, des Schutzes von Verbrauchern und Jugendlichen, der öffentlichen Information, der Werbung und des Verkaufs von der Regulierung unterliegenden Produkten, geistiger Eigentumsrechte usw. sowie garanti
erten Zugang zum Breitband-Universaldienst und Ver ...[+++]meidung der sozialen Ausgrenzung; unterstreicht, daß die Frequenzversteigerungen zum Ansteigen der Verbraucherpreise führen können, was im Widerspruch zu den in Lissabon gefaßten Beschlüssen über die für jedermann zugängliche Informationsgesellschaft steht; der neue Rechtsrahmen muß den Mitgliedstaaten weiterhin ermöglichen, Regelungen für Ausgleichsleistungen an die Universaldienstanbieter zu treffen, wenn eine solche Dienstleistung eine unzumutbare Belastung für den Betreiber darstellt; diese Regelungen müssen begründet, transparent und verhältnismäßig sein;