The European Advertising Standards Alliance concluded in its 2002 annual report that "cross-border complaints overwhelmingly concern the activities of 'rogue traders' and other fringe operators, who deliberately set out to exploit the loopholes between national regulatory systems". At the same time, nearly one in two businesses (47%) cite the need for compliance with different national regulations on commercial practices, advertising and other consumer protection regulations as important obstacles to legitimate cross-border advertising and marketing (see Eurobarometer 57.2).
Die European Advertising Standards Alliance kam in ihrem Jahresbericht 2002 zu dem Schluss, dass „es bei grenzüberschreitenden Beschwerden überwiegend um die Aktivitäten unseriöser Geschäftemacher und in der Grauzone agierender Händler geht, die es darauf anlegen, Rechtslücken zwischen den nationalen Regulierungssystemen auszunützen.“ Gleichzeitig nennt fast jedes zweite Unternehmen (47 %) unterschiedliche nationale Bestimmungen für Geschäftspraktiken und Werbung und andere Verbraucherschutzbestimmungen als bedeutendes Hemmnis für rechtmäßige Werbung und Marketing im Ausland (siehe Eurobarometer 57.2).