The monopoly as originally set up was absolute, covering all operations involving petroleum and refined products (exploration, refining, transport, storage, marketing, distribution, selling, importation and exportation. Under the Act of Accession of Spain to the European Com
munities, Spain was required to adjust its oil monopoly progressively from 1 January 1986 so as to ensure that by 31 January 1991 at the latest no discrimination regarding the conditions under which oil was procured a
nd marketed existed between nationals of the Mem
...[+++]ber States. On 29 July 1987 the Commission decided to initiate infringement proceedings since it considered that the provisions adjusting the monopoly and contained in Decree-Law No 5 of 12 December 1985, which was adopted by the Spanish authorities in fulfilment of Spain's obligations under the Act of Accession, were insufficient. After the Commission had issued a reasoned opinion, the Spanish Government undertook to adopt a detailed timetable for the liberalization of the monopoly. The Commission thus decided to suspend the infringement proceedings pending actual implementation of the measures announced. The new Law deals with the last remaining legal barrier, viz. the exclusive retailing rights enjoyed by CAMPSA, the Spanish enterprise responsible for operating the monopoly, and by extension, by the Spanish refineries forming part of the network of service stations subject to the monopoly. The exclusive wholesaling and retailing rights for the various oil products have now been adjusted as follows: - a system of fixed prices for motor fuels incompatible with the Treaty was replaced by a system of maximum prices that is acceptable in so far as it enables products refined in other Member States to be imported into Spain; - the prescribed minimum distances between service stations have been significantly reduced on two occasions and, pending the opening of the monopoly network to all operators in Spain (envisaged by the new Law), a par ...Dieses uneingeschränkte Monopol umfaßte sämtliche Tätigkeiten im Erdölbereich (Exploration, Prospektion, Raffination, Transport, Lagerung, Inverkehrbringen, Verteilung und Verkauf von Rohöl und raffinierten Erzeugnissen sowie ihre Ein- und Ausfuhr). Aufgrund der Akte über den Beitritt des Spanischen Königreichs zu den Europäischen Gemeinschaften war Spanien verpflichtet, das Erdölmonopol ab dem 1. Januar 1986 schrittweise abzubauen, um bis 31.12.1991 jegliche Diskriminierung zwischen Angehörigen der Mitgliedstaaten bei den Versorgungs- und A
bsatzbedingungen zu beseitigen. Um ihren Verpflichtungen aus der Beitrittsakte nachzukommen, führ
...[+++]ten die spanischen Behörden mit Gesetzesdekret 5 vom 12.12.1985 Maßnahmen zum Abbau des Monopols ein; da diese nach Ansicht der Kommission jedoch unzureichend waren, beschloß sie am 29.7.1987, ein Vertragsverletzungsverfahren zu eröffnen. Nachdem die Kommission eine mit Gründen versehene Stellungnahme versandt hatte, verpflichtete sich die spanische Regierung, einen genauen Zeitplan für die Liberalisierung des Monopols aufzustellen. Daraufhin beschloß die Kommission, das Vertragsverletzungsverfahren auszusetzen, bis die angekündigten Maßnahmen in Kraft treten. Das neue Gesetz beseitigt die letzte gesetzliche Schranke, d.h. die ausschließlichen Vertriebsrechte im Einzelhandel, die das Monopolunternehmen CAMPSA und dadurch die spanischen Raffinerien im monopolisierten Tankstellennetz besaßen. Inzwischen wurden die ausschließlichen Rechte auf Groß- und Einzelhandelsebene beseitigt: - die mit dem Vertrag unvereinbare Festpreisregelung für Automobilkraftstoffe wurde durch eine Regelung mit Höchstpreisen ersetzt, die zulässig ist, da sie die Einfuhr von in anderen Mitgliedstaaten raffinierten Erzeugnissen nach Spanien gestattet; - die Regelung über die Mindestentfernung zwischen Tankstellen wurde zweifach erheblich entschärft; ferner konnte in Erwartung der (durch das neue Gesetz gewährleisteten) Öffnung des monopolisierten Netzes für a ...