32. Notes with concern th
e relatively modest participation of certain Member States in FP7, which does not contribute to the territorial cohesion and a balanced development in Europe;
is of the opinion that a better coordination, coherence and synergy between FP7 and the Structural and Cohesion Funds, as well as a better use of the People programme, could improve the participation of under-represented Member States; believes that by using the Structural Funds to strengthen research infras
tructure and foster ...[+++]capacity building in research and innovation, all Member States can be enabled to reach a higher level of excellence (stairway to excellence); welcomes therefore the setting up of the Synergies Expert Group (SEG), set up to find synergies between FP7, the Structural Funds and the CIP; stresses, however, the absolute need to distinguish between criteria for FP7 and Structural Funds, as the principle of excellence (under the sole management and coordination by the Commission) should prevail when allocating FP7 funding in order to ensure maximum added value to RDI in Europe; points out with satisfaction that for the period 2007-2013 within the Cohesion Funds EUR 86 billion is allocated in support for innovation (25% of the total amount), of which the allocation for core research and technological development amounts to EUR 50 billion, equal to the total budget of FP7; stresses the importance of the territorial dimension of RD, taking the specific needs and capabilities of the territories into account when devising policies (‘smart specialisation’); therefore, sees the involvement of regional and local authorities as crucial in enhancing the research and innovation capacity of their region; recommends that the present unspent funds remaining in the EU budget up until the end of 2013 and those programmed for the period 2014-2020 be even more strongly orientated towards innovation, science and research, both in terms of human resources, development and infrastr ...32. stellt mit Besorgnis fest, dass die relativ bescheidene Beteiligung bestimmter Mitgliedstaaten am RP7 dem territorial
en Zusammenhalt und einer ausgewogenen Entwicklung in Europa nicht förderlich ist; ist der Ansicht, dass eine bessere Koordinierung, Kohärenz und Synergie des RP7 mit den Strukturfonds und dem Kohäsionsfonds sowie eine bessere Nutzung des Programms „Personen“ die Teilnahme unterrepräsentierter Mitgliedstaaten fördern könnten; ist der Ansicht, dass durch die Nutzung der Strukturfonds zur Stärkung der Forschungsinfrastruktur und zur Förderung des Aufbaus von Kapazitäten in den Bereichen Forschung und Innovation alle Mi
...[+++]tgliedstaaten in die Lage versetzt werden können, ein höheres Exzellenzniveau zu erreichen („Stufenleiter zur Verwirklichung von Forschungsexzellenz“); begrüßt daher die Einsetzung einer Sachverständigengruppe für Synergien (SEG), die Synergien zwischen dem RP7, den Strukturfonds und dem CIP ausmachen soll; unterstreicht jedoch, dass unbedingt zwischen Kriterien für das RP7 und für die Strukturfonds zu unterscheiden ist, da das Prinzip der Exzellenz (mit alleiniger Verwaltung und Koordinierung durch die Kommission) bei der Zuweisung von RP7-Mitteln Vorrang haben sollte, um so einen europäischen Zusatznutzen im FEI-Bereich zu erreichen; weist mit Genugtuung darauf hin, dass für den Zeitraum 2007–2013 im Kohäsionsfonds 86 Mrd. EUR (25 % der Gesamtsumme) für die Innovationsförderung vorgesehen sind, davon 50 Mrd. EUR – dies entspricht dem Gesamthaushalt des RP7 – für Kernaktivitäten in der Forschung und Technologieentwicklung; betont, dass die territoriale Dimension der FuE von größter Bedeutung ist und die besonderen Erfordernisse und Fähigkeiten der einzelnen Gebiete bei der Entwicklung von Maßnahmen berücksichtigt werden müssen („intelligente Spezialisierung“); betrachtet daher die Einbeziehung regionaler und lokaler Stellen als wesentlich für die Verbesserung der Forschungs- und Innovationskapazitäten der jeweiligen Region; em ...